mt event

M road blog

Tyrania wyboru

„…możemy wybrać sobie tożsamość, orientację seksualną i religię. Możemy zdecydować, czy chcemy mieć dzieci. Możemy modyfikować nasze ciała, a nawet zmieniać płeć. Ale co w końcu decyduje o naszych wyborach, gdy już pogodzimy się z tymi wszystkimi możliwościami? Kim się stajemy, jeśli wszystko, co nas dotyczy, jest opcjonalne?” – R. Salecl.

Każdy z nas codziennie wybiera. Co dziś kupić na obiad? Co ubrać? Jak się wykręcić ze spotkania z koleżanką? Jak się odegrać gdy ktoś rozpuszcza o nas plotkę? Czy ta kobieta to TA kobieta? Czy ten kierunek rozwoju kariery jest dobry dla mnie? Pytań jest mnóstwo a każda decyzja obarczona ryzykiem. Okazuje się, że szeroki wachlarz możliwości wcale nie jest dla nas najlepszy. Postaw człowieka w supermarkecie przed asortymentem i każ wybrać wino do obiadu u przyjaciół. Przykład jest dość banalny ale pokazuje, że większość osób boi się popełnić gafę, np. okaże się, że powinieneś wybrać białe wytrawne a ty kupiłeś czerwone półsłodkie. Niektórzy będą się martwili że biorąc konkretne wino stracą możliwość posmakowania innych albo, że wybrali zbyt tani produkt.

Hasła reklamowe przekonują nas, że możemy zrobić wszystko. Być bogatym – łatwo i bezproblemowo. Programy telewizyjne pokazują przemiany kobiet w ideały piękna. Możesz zmienić swój strój, twarz, ciało. Oczywiście, że możesz być lepszym człowiekiem, gdy pójdziesz na terapię. Stwórz nową (lepszą) wersję siebie i bądź sobą. Szkoda tylko, że nikt nie pokazuje jak to zrobić nie tracąc majątku. Nikt ci też nie powie, że to długa, żmudna droga nabita kamieniami nieudanych doświadczeń, destrukcyjnych emocji. Co to w ogóle znaczy być sobą? Bycie sobą (a nie stworzonym „sobą” przez reklamy) jest chyba najtrudniejszym wyzwaniem jakie znam. Wymaga stałej refleksji: czy to byłam JA w tamtej sytuacji? Odpowiedź nieraz ciebie samego przerazi no i jeszcze to jawne przedstawianie swoich pogladów, bez wsparcia bo nigdy nie wiesz czy ktokolwiek cię poprze. Bycie jasnym i autentycznym. Są i plusy. To jedyna okazja by przekonać się kto jest z tobą, kto jest twoim przyjacielem.

Wybór tożsamości kojarzy mi się z określaniem swojego stylu ubierania się. Marzę o tym by mieć spójną szafę. Spójność i jedność ciała z duszą jest dla mnie przejawem dojrzałości. Miewam jeszcze huśtawki stylu tzn. nigdy nie wiem czy coś mnie nie zainspiruje do ubrania gotyckiego albo na rastamamę. Bardzo elegancki czy mega seksowny? Nie. Niechże będzie jakimś mixem ale niech będzie w końcu mój. Prawdopodobnie nie jestem jeszcze spójnym i jasnym człowiekiem stąd te zmienności.

Ludzie boją się, że coś stracą dlatego lubią jak ktoś za nich decyduje. Inny człowiek? Też ale wolą siłę wyższą. Jak już nie mam wyjścia to się dostosuję – myślą zadowoleni. Żeby dokonać wartościowej decyzji trzeba całkowicie znać zaistaniałą sytuację. Tak nigdy nie jest i nie będzie. Jak długo byś sie nie zastanawiał to nie jesteś alfą i omegą. Co gorsza „nasze wybory dotyczące miłości i rodziny rzadko są racjonalne. Niezależnie od tego jak bardzo nam się wydaje, że sami wyznaczamy sobie życiowe ścieżki, to częściej rządzą nami nieświadome pragnienia.” A o tym czy dobrze wybraliśmy najpewniej dowiemy się dopiero po fakcie.

Jestem idealnie połowiczna. Ścisły humanista. W różnych testach zawsze gdzieś w środku. Jackie czy Marylin? 50/50. Przeciętniak. A jednak nie. Mój wybór to autentyczność i to mnie czyni kimś zupełnie innym niż ci wszyscy, których spotykasz.

Decyzje…wygląda na to, że najistotniejsze jest to by wierzyć w swój dobry wybór, ufać swojej intuicji. Uzasadnić go jeśli będzie taka potrzeba a gdy zmienimy punkt widzenia to w zależności od rangi tej zmiany dostosować go do obecnej sytuacji.

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Informacja

This entry was posted on 27/03/2014 by in zjawiska.

Kategorie

Reklamy

Archiwum

Statystyki

  • 3 252 wejść
%d blogerów lubi to: